Tässä olis tällainen dokumentti 1990-luvulta. Se julkaistiin aikoinaan jossain kansallismielisessä lehdessä.
Se sopii tänne siinä mielessä, että Sombart oli aatteellisesti Hitlerin aikakautta lähellä.
Werner Sombart ja kapitalismin henki
Saksalainen sosiologi Werner
Sombart (1863 - 1941) oli vuosisatamme alkupuolen tuotteliaimpia ja kuuluisimpia
sosiologeja. Hän on myös tyyppiesimerkki siitä miten finanssimafia voi - antisemitismin
polttomerkillä - painaa ihmisen koko elämäntyön unohduksiin. Sombartinkin
tapauksessa sikäli aiheetta, että hän ei ollut antisemiitti eikä rasisti. Hän
oli mainituille tahoille paljon vaarallisempi mies - hän nimittäin päätyi
kypsällä iällään antikapitalistiksi.
Juutalaiset ja kapitalismin henki
Sombart osoitti (v.1911)
juutalaisuuden keskeisen roolin modernin paariakapitalismin synnyssä:
"Kapitalismi syntyi lainarahasta. Rahan lainaamisessa on koko kapitalismin
siemen ja itu. Vilkaisepa juutalaisten kirjoitettua traditiota, niin havaitset
heidän tehneen rahanlainaamisesta taidetta. Jo varhain heille kehittyi
pakkomielle siitä, että heidän onnensa oli omistaa rahaa. He luotasivat kaikki
rahaan kätketyt salaisuudet - ja tulivat ensin rahan, ja sitten koko maailman
ruhtinaiksi".
Monimuotoisuutta - ei assimilaatiota!
Joidenkin mielestä edellä esiintynyt
sitaatti heijastaa anti-semitistismiä. Se on kuitenkin erehdys. Sitä
kirjoittaessaan Sombart oli nimittäin vielä harras kapitalismin ihailija, jopa
sionismin kannattaja. Eikä hänestä myöhemminkään tullut varsinaista rasistia,
ei edes NsdAP:n jäsentä: "Hän näet ajatteli, että on arvokasta säilyttää
lajien moninaisuus. Samalla tavalla kuin eläinkunnassa on monilajisuus
arvokkaampaa kuin yksilajisuus. Assimilaatio johtaisi yhden ihmislajin syntyyn...
Kaikenlainen ihmislajin yhtenäistäminen oli Sombartista vastenmielistä, sillä
sen tuloksena ei voisi olla muu kuin yksi, kaikkialla vallitseva normaali
ihmistyyppi, american man" (tai
eurokansalainen).
Juutalaisuuden henki meissä
Oivallettuaan 'talouden
valtakauden' todellisen olemuksen, hän päätyi siihen, että juutalaisongelma ei
enää suinkaan poistu häätämällä fyysiset juutalaiset. "Ongelmana on
voittaa ja poistaa tepsivällä tavalla juutalaisuuden henki"...
"Juutalaisuuden henki on muodostunut osaksi meitä itseämme, se ilmenee
tuhansissa määräyksissä, käytännöissä: meidän laeissamme ja valtiomuodossamme,
elämäntavoissamme, eritoten talouselämässämmeyms." (Saksalaisen
sosialismimme)" tehtävänä on muuttaa yhteisön kulttuuri sellaiseksi, että
se ei enää tarjoa kasvualustaa tuolle juutalaisuuden hengelle."
Sombart on tullut uudelleen
muotiin. Hän kuuluu siihen vuosisadan alun maailmaan, jonka käsitteistö ja
ajattelutapa eivät enää helposti avaudu meidän aikalaisillemme.
Sombart on poikkeus. Häntä
lukiessaan myös selvästi tajuaa miksi 1930-luvun Suomessa ei ollut kasvualustaa
esim. Ensio Uotin markkinoimalle suomalaissosialismille.
Silloisella agraariyhteiskunnalla ei olisi juurikaan ollut edellytyksiä tajuta
yltiökapitalismin mukanaan tuomia varjopuolia. Tänä päivänä Sombart on entistä
ajankohtaisempi meille. Voimme, Sombartin tavoin, omin silmin nähdä
kansainvälisen megapääoman useimmat haittavaikutukset. Yltiökapitalismi oli,
Sombartin mukaan, Baabelin tornin rakentamista, joka samalla vähitellen
tuhoaa yhteiskunnan luonnolliset rakenteet. Hän ennakoi kaupunkien kuolemisen
sellaisena kuin se tänään on meidän nähtävissämme (esimerkiksi Liverpoolissa
tai Baltimoressa). Hänelle kirkastui ihmisen vieraantuminen koko karmeudessaan,
Sombartin sanoin: "Koko inhimillinen elämä on kadottanut sisältönsä ja
merkityksensä".
"Yltiökapitalismi on perkeleen keksintö, juuri siksi, että se on
tuonut maailmaan tämän sisällyksettömän ja yhäti kiihtyvän liikkeen"
(eksponentiaalisen kasvun). Sombartilla oli tapana perustella näkemyksiään
laajalla (saksalaisella) tilastoaineistolla. Hänen tilastojensa luvut olivat
vielä varsin vaatimattomia verrattuna siihen mitä meidän aikamme on saanut
kokea.
Kehityksen seurauksena
sotilaistakin on tullut pelkkiä poliiseja, jotka vain huolehtivat paaria-kapitalistien
etuoikeuksista (vrt. Eisenhower). Voiko kukaan kunnon sotilas arvostaa
sellaista? Ei, sillä häneltä on samalla riistetty hänen
sotilaskunniansa."jopa koko sotimisen mielekkyys on kadonnut", pohtii
Sombart
Perusongelma: henkisen puolen katoaminen
Syynä koko tähän tragediaan
- 'talouden valtakauteen'-Sombart piti sitä, että yhteytemme henkiseen puoleen
on kadonnut. Vaikka hänen lääkkeensä kapitalistisen yhteiskunnan sairauteen
oli (kansallinen) saksalaissosialismi, hänestä: "Sosialismi ei voi avata
uusia lähteitä; se ainoastaan voi ohjailla veden virtausta jättäen niiden
alkulähteen Kaikkivaltiaan huomaan. Sosialismi voi kuitenkin padota vedet ja
estää niitä saastumasta."
"Kaiken kaikkiaan:
olemme jo kypsiä muutoksettomaan talouteen ja lähetämme yltiökapitalismin sinne mistä se on tullutkin: helvettiin."
Näin tiivistää Sombart näkemyksensä, jotka ovat tehneet hänestä mm.
anglonationalistien talousgurun -ja toisaalta finanssimafian painajaisen.
Adolf Hitlerin pöytäpuhemerkintä 3.2.1942
"Kuinka monta kertaa olen
saanut kuulla:
"Miksi vastustaa vapaamuurariutta?"
"Miksei
juutalaisia voida jättää rauhaan?".
Näine, jatkuvine painostus- ja
kiristysyrityksineen,
he ovat luoneet nuo näkymättömän vaikutusvaltansa
verkot,
aina samoin konstein ja kaikilla
yhteiskuntaelämän alueilla.
Kun loosit sitten kiellettiin, monet
kertoivat
tunteneensa helpotusta vapauduttuaan
tästä kuristuslenkistä".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti