perjantai 29. heinäkuuta 2016

WERNER SOMBART JA KAPITALISMIN HENKI



Tässä olis tällainen dokumentti 1990-luvulta. Se julkaistiin aikoinaan jossain kansallismielisessä lehdessä.
Se sopii tänne siinä mielessä, että Sombart oli aatteellisesti Hitlerin aikakautta lähellä.

Werner Sombart ja kapitalismin henki



Kuvahaun tulos haulle the jews and modern capitalism





Saksalainen sosiologi Werner Som­bart (1863 - 1941) oli vuosisatamme alkupuolen tuotteliaimpia ja kuului­simpia sosiologeja. Hän on myös tyyppiesimerkki siitä miten finans­simafia voi - antisemitismin poltto­merkillä - painaa ihmisen koko elä­mäntyön unohduksiin. Sombartin­kin tapauksessa sikäli aiheetta, että hän ei ollut antisemiitti eikä rasis­ti. Hän oli mainituille tahoille paljon vaarallisempi mies - hän nimittäin päätyi kypsällä iällään antikapita­listiksi.

Juutalaiset ja kapitalismin henki

Sombart osoitti (v.1911) juutalai­suuden keskeisen roolin modernin paariakapitalismin synnyssä: "Kapitalismi syntyi lainarahasta. Rahan lainaamisessa on koko kapitalismin siemen ja itu. Vilkaisepa juutalaisten kirjoitettua traditiota, niin havaitset heidän tehneen rahanlainaamisesta taidetta. Jo varhain heille kehittyi pakkomielle siitä, että heidän onnensa oli omistaa rahaa. He luotasivat kaikki rahaan kätketyt salaisuudet - ja tulivat ensin rahan, ja sitten koko maailman ruhtinaiksi".

Monimuotoisuutta - ei assimilaa­tiota!

Joidenkin mielestä edellä esiintynyt sitaatti heijastaa anti-semitistis­miä. Se on kuitenkin erehdys. Sitä kirjoittaessaan Sombart oli nimittäin vielä harras kapitalismin ihailija, jopa sionismin kannattaja. Eikä hänestä myöhemminkään tullut varsinaista rasistia, ei edes NsdAP:n jäsentä: "Hän näet ajatteli, että on arvokasta säilyttää lajien moninai­suus. Samalla tavalla kuin eläinkun­nassa on monilajisuus arvokkaampaa kuin yksilajisuus. Assimilaatio johtaisi yhden ihmislajin syn­tyyn... Kaikenlainen ihmislajin yhtenäistäminen oli Sombartista vas­tenmielistä, sillä sen tuloksena ei voisi olla muu kuin yksi, kaikkialla vallitseva normaali ihmistyyppi, american man" (tai eurokansalai­nen). 

Juutalaisuuden henki meissä

Oivallettuaan 'talouden valtakauden' todellisen olemuksen, hän päätyi siihen, että juutalaisongelma ei enää suinkaan poistu häätämällä fyysiset juutalaiset. "Ongelmana on voittaa ja poistaa tepsivällä tavalla juutalai­suuden henki"... "Juutalaisuuden henki on muodostunut osaksi meitä itseämme, se ilmenee tuhansissa määräyksissä, käytännöissä: meidän laeissamme ja valtiomuodossamme, elämäntavoissamme, eritoten ta­louselämässämmeyms." (Saksalaisen sosialismimme)" tehtävänä on muuttaa yhteisön kulttuuri sellaiseksi, että se ei enää tarjoa kasvualustaa tuolle juutalaisuuden hengelle."
Sombart on tullut uudelleen muo­tiin. Hän kuuluu siihen vuosisadan alun maailmaan, jonka käsitteistö ja ajattelutapa eivät enää helposti avaudu meidän aikalaisillem­me.
Sombart on poikkeus. Häntä lukiessaan myös selvästi tajuaa miksi 1930-luvun Suomessa ei ollut kasvualustaa esim. Ensio Uotin markki­noimalle suomalaissosialismille. Silloisella agraariyhteiskunnalla ei olisi juurikaan ollut edellytyksiä tajuta yltiökapitalismin mukanaan tuomia varjopuolia. Tänä päivänä Sombart on entistä ajankohtaisempi meille. Voimme, Sombartin tavoin, omin silmin nähdä kansainvälisen megapääoman useimmat haittavai­kutukset. Yltiökapitalismi oli, Som­bartin mukaan, Baabelin tornin ra­kentamista, joka samalla vähitellen tuhoaa yhteiskunnan luonnolliset rakenteet. Hän ennakoi kaupunkien kuolemisen sellaisena kuin se tä­nään on meidän nähtävissämme (esimerkiksi Liverpoolissa tai Balti­moressa). Hänelle kirkastui ihmisen vieraantuminen koko karmeudes­saan, Sombartin sanoin: "Koko in­himillinen elämä on kadottanut si­sältönsä ja merkityksensä".
"Yltiökapitalismi on perkeleen keksintö, juuri siksi, että se on tuonut maailmaan tämän sisällyksettömän ja yhäti kiihtyvän liikkeen" (eksponentiaalisen kasvun). Sombartilla oli tapana perustella näkemyksiään laajalla (saksalaisella) tilastoaineistolla. Hänen tilastojensa luvut olivat vielä varsin vaatimattomia verrattuna siihen mitä meidän aikamme on saanut kokea.
Kehityksen seurauksena sotilaista­kin on tullut pelkkiä poliiseja, jotka vain huolehtivat paaria-kapitalistien etuoikeuksista (vrt. Eisenhower). Voiko kukaan kunnon sotilas arvostaa sellaista? Ei, sillä häneltä on samalla riistetty hänen sotilaskunniansa."jopa koko sotimisen mielekkyys on kadonnut", pohtii Sombart
Perusongelma: henkisen puolen katoaminen
Syynä koko tähän tragediaan - 'talouden valtakauteen'-Sombart piti sitä, että yhteytemme henkiseen puoleen on kadonnut. Vaikka hänen lääkkeensä kapitalistisen yhteiskun­nan sairauteen oli (kansallinen) saksalaissosialismi, hänestä: "Sosialismi ei voi avata uusia lähteitä; se ainoastaan voi ohjailla veden virtausta jättäen niiden alkulähteen Kaikkivaltiaan huomaan. Sosialismi voi kuitenkin padota vedet ja estää niitä saastumasta."
"Kaiken kaikkiaan: olemme jo kyp­siä muutoksettomaan talouteen ja lähetämme yltiökapitalismin sinne mistä se on tullutkin: hel­vettiin." Näin tiivistää Sombart näkemyksensä, jotka ovat tehneet hänestä mm. anglonationalistien talousgurun -ja toisaalta finanssi­mafian painajaisen. 



Adolf Hitlerin pöytäpuhemerkintä 3.2.1942
"Kuinka monta kertaa olen saanut kuulla:
"Miksi vastustaa vapaamuurariutta?" 
"Miksei juutalaisia voida jättää rauhaan?". 
Näine, jatkuvine painostus- ja kiristysyrityksineen,
 he ovat luoneet nuo näkymättömän vaikutusvaltansa
 verkot, aina samoin konstein ja kaikilla
 yhteiskuntaelämän alueilla.
  Kun loosit sitten kiellettiin, monet kertoivat
 tunteneensa helpotusta vapauduttuaan
 tästä kuristuslenkistä".


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti